RECENZE #4 - JESTLI ZŮSTANU / ZŮSTAŇ SE MNOU

Název (český): Jestli zůstanu / Zůstaň se mnou
Autor: Gayle Forman
Rok vydání: 2011 / 2014
Počet stran: 184

* Kniha má dva různé názvy, protože byla v češtině vydána 2krát a každé vydání má jiný název. *

Anotace:

Talentovaná violoncellistka Mia si vždy myslela, že nejtěžším rozhodnutím jejího života bude volba, zda jít za hlasem svého srdce, jenž jí radí zůstat s Adamem, nebo se naplno věnovat druhé osudové lásce – hudbě –, protože to by znamenalo soustředit veškerou energii na studium na prestižní umělecké škole. Jednoho únorového rána se však všechno změní. Když se Mia po děsivé autonehodě probere, nic necítí. Vidí své mrtvé rodiče, těžce zraněného bratra – a nakonec samu sebe. Zatímco její tělo je v kómatu, ona sama může vidět a slyšet vše, co kolem děje. A najednou se musí rozhodovat, zda na tomto světě vlastně chce ještě zůstat, anebo zda o svůj život, který beztak visí na vlásku, bojovat přestane.

Můj názor:

Knížku jsem brala, jako takovou jednohubku na jeden večer a nečekala jsem nic moc velkolepého, protože v knize, která nemá víc, než 200 stran se toho nikdy moc nestane a vy čekáte jen takovou tu trapnou romantickou linii, kterou obsahuje většina dnešních románů. U Jestli zůstanu mě překvapilo, že autorka zašla i do jiných témat, než do řešení vztahu hlavních hrdinů. Kniha sice neměla hluboký děj, ale sem tam nutil k jemnému zamyšlení. Moc se mi líbilo, jak autorka ,,smíchala" hrdinčina vzpomínky z dětství, blízké minulosti a současnosti. To je také odpověď na to, jak autorka dokázala popsat 184 stran něčím zajímavým, protože nejde napsat 184 o romantickém ležení v nemocnici. Celé se to poměrně dobře četlo, i když tam nebylo nic, co by vás pohánělo rychle dopředu. Děj byl tak předvídatelný a vše co by vás mělo rádoby pohánět odhalíte hned na začátku.

Hlavní postavy:

Hlavní postavy nedokážu nějakým způsobem posoudit, řekla bych,  že Mia byla protivná, ale kdybych já ležela v komatu a zároveň se procházela po chodbách v duší podobě, tak by mi asi moc do smíchu nebylo. A Adam? Jediné, co o něm vím je, že miluje Miu, hraje na kytaru a má smysl pro humor, takže taky nic. A další postavy, buď zemřeli, nebo se tam moc nevyskytovali a nešlo si na ně udělat pořádný názor.

** Původní názory na tuto knihu byly takové, že se snaží vyrovnat knize Hvězdy nám nepřály a pak si někdo uvědomil, že autorka napsala knihu pár let před bestseller Johna Greena. Podle knihy natočily film a stal se z ní také bestseller. **

Film:

Film byl oproti knize mnohem víc rozveden do detailů a překvapilo mě, že to film vůbec dokáže, ale tyto detaily rozhodně nebylo potřeba vědět. Celý film jsem měla pocit, že filmaři nevystihli, o co v knize vlastně jde. Byl jen o rozcházení, chození, hudbě a brečení. Herci jakoby stáli na gramofonové desce a dělali to samé, jen na jiném místě. Celé to bylo takové prkenné, oproti knize. Ale tento popis rozhodně neplatí o pasážích s hudbou, bylo jich málo, ale krásné a jediné zajímavé na filmu.

Závěr:

Kniha dobrá, film už ne tak dobrý.  Nechápu, co se bude dít v dalším dílu, ale docela se na něj těším.

Bonusy